Publikationen
Hier finden Sie eine Übersicht über die wissenschaftlichen Publikationen und Pressemitteilungen vom RUMBA Projekt.
Publikationen
How Will Automated Trucks Change the Processes and Roles in Hub-to-Hub Transport?
Escherle, S., Sprung, A., Bengler, K. (2023).
In: Krömker, H. (eds) HCI in Mobility, Transport, and Automotive Systems. HCII 2023. Lecture Notes in Computer Science, vol 14048. Springer, Cham.
From Driver to Supervisor: Comparing Cognitive Load and EEG-Based Attentional Resource Allocation Across Automation Levels
Figalová, N., Bieg, H.-J., Reiser, J. E., Liu, Y.-C., Baumann, M., Chuang, L., & Pollatos, O. (2024).
International Journal of Human-Computer Studies, 182, 103169.
Exploring Driver Responses to Authoritative Control Interventions in Highly Automated Driving
Liza Dixon, Norbert Schneider, Marcel Usai, Nicolas Daniel Herzberger, Frank O. Flemisch, Martin Baumann (2023)
15th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications Ingolstadt Germany September 18 – 22, 2023 (AutomotiveUI ’23), September 18–22, 2023, Ingolstadt, Germany. ACM, New York, NY, USA,.
Innovatives Re:Design des Fahrzeuginnenraums für das Hochautomatisierte Fahren in Kombination mit alternativer Fahrzeugsteuerungssysteme.
Kießling, J., Reichelt, F., Holder, D., Maier, T., Scatturin, L., Aurelle, C., Vähning, A., Ruff, M., Pöllinger, M., Moser, D., & Schlecht, J. (2023)
WerkstoffPlus Auto 13. Fachtagung für neue Fahrzeug- und Werkstoffkonzepte.
Design strategies compared: How eHMI are perceived in relation to the exterior design of automated vehicles.
Gadermann, L., Fischer, L., Holder, D., Ihle, N., Schlecht, J., Maier, T. (2023)
In: Francisco Rebelo and Zihao Wang (eds) Ergonomics In Design. AHFE (2023) International Conference. AHFE Open Access, vol 77. AHFE International, USA. http://doi.org/10.54941/ahfe1003417
Investigation of the influences of sensors for automated driving on the perception of exterior design.
Fischer, L., Gadermann, L., Holder, D., Ihle, N., Schlecht, J., Maier, T. (2023)
In: Gesa Praetorius, Charlott Sellberg and Riccardo Patriarca (eds) Human Factors in Transportation. AHFE (2023) International Conference. AHFE Open Access, vol 95. AHFE International, USA.
http://doi.org/10.54941/ahfe1003806
User-Centred Vehicle Layout Conception for Automated Vehicles Based on Digital, Human-Modelled Postures
Fischer, L., Holder, D., Müller, A., Kießling, J. et al.
SAE Technical Paper 2023-01-1222, 2023.
How to Make Reading in Fully Automated Vehicles a Better Experience? Effects of Active Seat Belt Retractions and a 2-Step Driving Profile on Subjective Motion Sickness, Ride Comfort and Acceptance.
Markus Tomzig, Dr. Nadja Schömig, Tristan Wehner, Claus Marberger, Hanna Otto, Michael Schulz, Erdi Kenar, and Andreas Schultz. (2023)
In 15th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI ’23), September 18–22, 2023, Ingolstadt, Germany. ACM, New York, NY, USA, 10 pages.
https://doi.org/10.1145/3580585.3607160
MobE – A New Approach to Mobile Ethnography
Haentjes, J., Klein, A., Manz, V., Gegg, J., Ehrlich, S. (2023)
In: Kurosu, M., Hashizume, A. (eds) Human-Computer Interaction. HCII 2023. Lecture Notes in Computer Science, vol 14011. Springer, Cham.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-35596-7_6
How Will Automated Trucks Change the Processes and Roles in Hub-to-Hub Transport?
Escherle, S., Sprung, A., Bengler, K. (2023)
In: Krömker, H. (eds) HCI in Mobility, Transport, and Automotive Systems. HCII 2023. Lecture Notes in Computer Science, vol 14048. Springer, Cham.
How do different vehicle interior concepts influence work and entertainment experience during automated driving?
Teicht, M., Haar, P., Stimm, D., Engeln, A. (2023)
In C. Stephanidis, M. Antona, S. Ntoa, G. Salvendy(Hrsg.), HCI International 2023 Posters, CCIS (pp. 1-9). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-36004-6_15.
How are different vehicle interior concepts affecting social interaction during automated driving?
Haar, P., Teicht, M., Stimm, D., & Engeln, A. (2023)
In C. Stephanidis, M. Antona, S. Ntoa, G. Salvendy(Hrsg.), HCI International 2023 Posters, CCIS (pp. 1-9). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-36004-6_4.
Fatigue and mental underload further pronounced in L3 conditionally automated driving: Results from an EEG experiment on a test track
- Figalová, N., Bieg, H. J., Schulz, M., Pichen, J., Baumann, M., Chuang, L. L., & Pollatos, O. (2023)
Companion Proceedings of the 28th International Conference on Intelligent User Interfaces (pp. 64-67)
Automatisierbarkeit von Lkw im Hub-to-Hub-Verkehr: Eine Prozessanalyse
Escherle, S., Haentjes, J., Sprung, A. & Bengler, K. (2023)
Nachhaltig Arbeiten und Lernen – Analyse und Gestaltung lernförderlicher und nachhaltiger Arbeitssysteme und Arbeits- und Lernprozesse: Dokumentation des 69. Arbeitswissenschaftlichen Kongress. GfA Press..
Comparison of Video-based Driver Gaze Region Estimation Techniques
Bieg, H.-J., Strobel, S., Fischer, M. S., & Laßmann, P. (2022)..
2022 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV).
User Narratives als Basis zur qualitativen User Experience-Evaluation früher Prototypen
Teicht, M., Haar, P., Pagenkopf A., Stimm, D., & Engeln, A. (2022).
52. DGPs-Kongress, Hildesheim, 15.09.2022.
Evaluation eines UX-Fragebogens basierend auf dem 6-Facetten Modell der User Experience
Haar, P., Teicht, M., Pagenkopf, A., & Engeln, A. (2022).
52. DGPs-Kongress, Hildesheim, 15.09.2022.
Non-driving related task engagement in highly automated vehicles: How to mitigate emerging motion sickness?
Marberger, C., Schulz, M., Alt, P., Teicht, M., Engeln, A. (2022)
8th International Conference on Driver Distraction and Inattention, 18-20 October 2022, Gothenburg.
Evaluation von Innenraumkonzepten vollautomatisiert fahrender Fahrzeuge.
Teicht, M., Haar, P., Pagenkopf, A., Stimm, D., & Engeln, A. (2022),
Kolloquium Future Mobility [CD]. ISBN 978-3-943-563-51-1.
Nutzeranforderungen von Pkw-Fahrern an die Gestaltung von Anzeigen und Bedienelementen und Fahrzeuginnenräumen beim automatisierten Fahren in SAE Level 4
Haar, P., Pagenkopf, A., Teicht, M., & Engeln, A. (2022)
Kolloquium Future Mobility [CD]. ISBN 978-3-943-563-51-1.
Using Active Seat Belt Retractions to Mitigate Motion Sickness in Automated Driving
Kremer C., Tomzig M., Merkel N., & Neukum A. (2022).
Vehicles 4(3), 825-842. https://doi.org/10.3390/vehicles4030046
https://www.mdpi.com/2624-8921/4/3/46
Sleeping during highly automated driving – target groups and relevant use cases of an in-car sleeping function
Tomzig, M., Kaß, C. (2022, April 22).
Human Factors and Ergonomics Society Europe Chapter Annual Meeting, Torino, Italy.
Kurzskala zur Bewertung von Kinetose beim automatisierten Fahren “Motion Sickness Task Tolerance (MSTT) Scale”
Kaß, C., Tomzig, M., Marberger, C., Schulz, M., Alt, P., Horn, S., Teicht, M., & Engeln, A. (2022).
https://doi.org/10.13140/RG.2.2.13442.76487/2
Motion Sickness Task Tolerance (MSTT) Scale (deutsch)
Motion Sickness Task Tolerance (MSTT) Scale (englisch)
Fragebogen zur Bewertung von Fahrkomfort beim automatisierten Fahren: „Automated Ride Comfort Assessment (ARCA)“
Marberger, C., Otto, H., Schulz, M., Alt, P., & Horn, S. (2022).
https://doi.org/10.13140/RG.2.2.34833.71520.
Automated Ride Comfort Assessment (deutsch)
Automated Ride Comfort Assessment (englisch)
Factors influencing the perception of safety in automated vehicles interiors
Lutz Fischer, Daniel Holder, Benedikt Weiss, Jonathan Kiessling, Florian Reichelt, Thomas Maier,
23.02.2022 IHSI 2022 – Venedig/virtuell
Zusammenhänge zwischen User Experience und Angebotsakzeptanz
Teicht, M., & Engeln, A. – Hochschule der Medien Stuttgart
Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen (TeaP), virtuell, 23.03.2022.
Evaluation der kamerabasierten Emotionsanalyse der TAWNY Emotion AI in einer Fahrsimulatorstudie
Haar, P., Fleischmann, M., Ebbert, Y., Garrecht, G. & Engeln, A. (2022) – Hochschule der Medien Stuttgart
Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen (TeaP), virtuell, 22.03.2022.
Nutzeranforderungen an die Gestaltung von Fahrzeuginnenräumen beim vollautomatisierten Fahren
Patricia Haar, Anne Pagenkopf, Michaela Teicht, Arnd Engeln – Hochschule der Medien Stuttgart
Im Zuge des ersten Prozessschritts des Projekts RUMBA (UAP 1.2) führte die Hochschule der Medien eine Nutzerstudie durch. Hierzu wurden mit Hilfe einer kombinierten Fahrsimulator- und Tagebuchstudie die Anforderungen beim vollautomatisierten Fahren an den Fahrzeuginnenraum sowie an Anzeigen und Bedienelemente aus Sicht der Pkw-Nutzer untersucht. In einem Beitrag werden Kernerkenntnisse der Nutzerstudie berichtet, die durchgeführte fahrfremde Tätigkeiten während automatisierter Fahrt und Anforderungen an die Innenraumgestaltung umfassen. Unter den fahrfremden Tätigkeiten spielen die Handynutzung und das Lesen eine bedeutsame Rolle. Die Anforderungen an den Innenraum lassen sich in neun Kategorien unterteilen: Innendesign, Klima, Beleuchtung, Bewegungsfreiraum, Interaktion mit Mitfahrern, Sitze, Ablagen/Verstaumöglichkeiten, Steuerelemente und Abschirmung.
Strategies for User-Centered Adaptation of Future Vehicles
Florian Reichelt, Daniel Holder, Andreas Kaufmann, Prof. Dr.-Ing. Thomas Maier – Universität Stuttgart
21st Congress of the International Ergonomics Association (pp 798-805)
Pressemitteilungen
Pressemitteilung Universität Stuttgart
Fahrkomfort beim autonomen Fahren
Forschende der Universität Stuttgart an Projekt RUMBA zur Gestaltung des Fahrzeuginnenraums beteiligt
https://www.uni-stuttgart.de/universitaet/aktuelles/presseinfo/Fahrkomfort-beim-autonomen-Fahren/